Köp!
Stina Aronson
Feberboken



Feberboken: Stoffet till en roman från 1931 skrevs under pseudonymen Mimmi Palm. Feberboken kan ses som ett modernistiskt manifest. Liksom för de svenska manliga modernisterna, primitivisterna, är litteraturen för Aronson en livsinställning snarare än en litteraturinställning. Det handlar om livet, och den komplicerade kärleken till den yngre författaren Hugo. Undertiteln, stoffet till en roman, beskriver boken väl. Med dagboksanteckningar, brev, längre fragment och korta brottstycken kombinerar Aronson en poetisk ton med bitska betraktelser. Och trettiotalets början känns plötsligt alldeles intill.

Aronson har hittills mest uppmärksammats för den senare delen av sitt författarskap och då framför allt för romanen Hitom himlen som återutgavs senast 2003. Hitom himlen brukar beskrivas som ett mästerverk där Aronson hittar hem till sitt språk via det norrbottniska landskapet. Den tidigare romanen Feberboken är ett oförtjänt bortglömt verk, där Aronson i modernistisk språkdräkt, med humorn och begäret i centrum, går i drabbning med primitivismens företrädare.

Ebba Witt-Brattström, professor i litteraturvetenskap, skriver i förordet till Feberboken att ”det är med kvinnorösten som den svenska modernismen blir komplex och intressant”, och fortsätter: ”[Aronsons text] opererar med parallella spår, dels metalitterärt genom dialogen med primitivismen, och dels kroppsretoriskt genom att modigt skriva fram ett komplext kvinnligt begär."

Ur Feberboken:
Livsskräck (ett löjligt ord). Men jag har gissat att ordet innebar något. Jag har förstått vad det är. När böcker och ting och sång och medicin mister sin förmåga att dölja, sin förb. tjusighet. Ikväll förnimmer jag mig ungefär som askan efter ett tempel.

Klicka här för ett längre smakprov ur Feberboken.

Kulturradions Katarina Wikars utnämner Feberboken till en modern klassiker. Läs mer och lyssna på programmet genom att klicka här.

Pressröster:

Feberboken är glödhet och modig. Anspråksfull. Aronson knockar läsaren med sin kompromisslöshet.
Marit Östberg, Smålandsposten (länk)

... den underbara Feberboken, som är både hämndlysten, ironisk, poetisk, förtvivlad, spännande, rolig och uppslitande.
Jenny Högström, Göteborgsposten

Både kärleken på jorden och villkoren för hanteringen av orden diskuteras av två konstnärer med olika, könsligt kodade, förutsättningar och erfarenheter. Samtidigt som smärtan, längtan, kärleken och skönheten ännu är alldeles levande, så man behöver alls inte läsa texten på littvetarvis.
Nina Lekander, Expressen (länk)

Det är helt enkelt en lysande roman som sannerligen förtjänar att lyftas fram från de dammiga bokhyllorna.
Crister Enander, Sundsvalls Tidning

[Feberboken] lever genom seklerna, ständigt aktuell med ett kvinnligt subjekt som till sist väljer att gå sin egen väg, starkt påverkad av de älskandes olika syn på erotiken och sexualiteten.
Marianne Söderberg, Norrbottens-Kuriren (länk)

En skoningslös analys av kulturen, kärleken, litteraturen och inte minst det egna kärlekslivet.
Anna Bohlin, BTJ-häftet

Det är en energisk text som sprakar av sexuell och språklig frustration. Dessutom en litterär dörröppnare.
Hanna Nyberg, Femkul 2006

[OMSLAG]
Omslag: Joanna Hellgren
Klicka här för högupplöst bild
KÖP BOKEN DIREKT: